Selasa, Mei 10, 2011

Gempa Bumi terkini di Filipina

Assalamualaikum WBT,


Gempa bumi bermagnitud 5.8 melanda selatan kepulauan Mindanao, Filipina, awal pagi tadi, dan tiada laporan kerosakan diterima, kata pakar seismologi. 

Jabatan Kaji selidik Geologikal Amerika Syarikat (USGS), berkata gempa itu melanda ada jam 3.13 pagi (waktu tempatan), pada jarak 160 kilometer (km) timur-tenggara bandar General Santos dengan catatan kedalaman 35 km. (Sumber BH Online)



Dari Abu Hurairah ra, katanya:Rasulullah saw, bersabda:
“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak terjadi gempa bumi. ” (Shahih Bukhari, Kitab Al-Fitan 13: 81-82).

Dan diriwayatkan dari Salamah bin Nufail As-Sukuni, ia berkata: Kami sedang duduk-duduk di sisi Rasulullah saw lalu beliau menyebutkan suatu hadits yang antara lain isinya:
undefined
“Sebelum terjadinya hari kiamat akan terdapat kematian-kematian yang mengerikan, dan sesudahnya akan terjadi tahun-tahun gempa bumi. ” ( Musnad Imam Ahmad 4: 104 dengan catatan pinggir Muntakhab Al-Kanz. Al-Haitsami berkata, “Diriwayatkan oleh Ahmad, Thabrani, Al-Bazzar, dan Abu Ya’ladan perawi-perawinya adalah perawi-perawi kepercayaan ” Kitab Majma’uz Zawaid 7: 306 ).
Ibnu Hajar berkata, “Telah banyak terjadi gempa bumi di negara-negara bagian utara, timur, dan barat, tetapi yang dimaksud oleh hadits itu ialah gempa bumi secara merata dan terus-menerus.” ( Fathul-Bari 13: 87 ).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...