Rabu, November 02, 2011

Sunnah Untuk Tidak Menggunting Rambut dan Memotong Kuku ....

Assalamualaikum WBT,

“Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan salah seorang dari kamu hendak berkorban, maka hendaklah dia menahan dirinya dari memotong rambut dan kukunya”. (Hadis Riwayat Muslim, 1977. Hadis dari Ummu Salamah)


Dengan hadis tersebut, maka adalah menjadi sunnah agar mereka yang berniat untuk melaksanakan ibadah korban supaya tidak mengguntingkan mana-mana rambut pada anggota tubuh badan dan juga kuku sehinggalah selesai ibadah korban dilaksanakan.


Namun begitu menurut Imam Nawawi rahimahullah:
“Maksudnya (dari larangan tersebut) ialah: Dilarang memotong kuku dengan gunting dan sebagainya. Dilarang menggunting (memotong) rambut sama ada membotakkan (mencukur), memendekkannya, mencabutnya, membakarnya atau selainnya. Termasuk dalam hal ini (dilarang) memotong bulu ketiak, misai, bulu kemaluan dan bulu yang ada di seluruh badan”. (Lihat: Syarah Muslim 13/138)
Semoga kita semua dapat amal dan sampaikan ilmu ini kepada yang lain agar ibadah yang ingin kita lakukan sempurna dan bertepatan dengan amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.


1 ulasan:

  1. Salam sejahtera, mohon dilink blog hamba disini..
    Blog AzwanDengkil telah dilink diblog hamba.
    Terima Kasih..
    http://klboyzwangsa.blogspot.com/

    BalasPadam

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...