Khamis, Februari 17, 2011

Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang?


Assalamualaikum WBT,

Tajuk diatas saya ceduk dari sebuah yahoogroup. Jawapan saya secara sinis, taraf hidup rakyat sekarang semakin baik dan semakin kaya. Saya mempunyai asas yang sungguh kuat untuk berkata begini.

Pertamanya, kerajaan Malaysia telah membuat kajian yang terperinci tentang taraf hidup penduduk Malaysia ni. Cogankata rakyat didahulukan menjadi keutamaan. Jadi, walaupun pendapatan yang diterima oleh penduduk tetap sama tetapi atas maksud untuk mendahulukan rakyat, barang-barang keperluan penduduk harganya meningkat mendadak. Yang rasa dahulu kenaikan harga barang ni rakyat. Jadi mungkin itulah maksud rakyat didahulukan mengikut pemahaman saya.

Keduanya, gaya hidup masyarakat di Malaysia juga satu faktor kenapa saya kata taraf hidup di Malaysia ni makin baik. Tak percaya. Tengok sahaja shopping2 mall bila hujung minggu atau hari cuti. Penuh. Sampai nak parking pun susah. Itu shopping mall yang mana semua orang boleh pergi hatta takde seposen pun dalam poket. Di padang golf kalau hari cuti pun penuh padahal waktu itulah caj yang dikenakan paling tinggi.

Jadi, kalau dilihat dari mata kasar saya ni, taraf hidup rakyat adalah semakin baik 'sebenarnya' walaupun harga barang meningkat mendadak, jumlah bayaran untuk satu-satu kontrak dari dulu tak pernah berubah walaupun kos kerja meningkat, rakyat masih mampu nak kesana kemari dan macam-macam lagi. Dari segi rakyat kita lihat baik walaupun masih ada yang berduka. Tetapi kalau kita lihat dari segi kerajaan sekarang bagaikan sudah kekurangan wang yang mana kita sendiri boleh sama-sama bincangkan.

2 ulasan:

  1. Yang kerajaan dahulukn & utamakn, perut diaorg dulu... mmg melampau... harga brg naik, minyk naik.. semua naikkk.... tp, pendptn belia msh kurang dprd rm1500.. adehhhh... perit2...

    BalasPadam
  2. taraf hidup di msia dgn meningkat, gaji kakitgn awam nie jgk x nk bg naik... nk tggu PR agknyer baru nk naikkn gaji... adoyaiii...

    BalasPadam

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...