Sabtu, Februari 26, 2011

Kenapa saya tidak mahu berpolitik

Assalamualaikum WBT,

Baru sekejap seorang rakan menghubungi saya dari Merlimau.
Saya bertanya kepadanya "Eh, buat apa kau pergi Merlimau?"
Dia menjawab "Kau ni elok dibuang dari Malaysia je. Apa yang terjadi kat Malaysia pun kau tak tau".
Saya bertanya "Alamak. Apasal lak ko cakap macam tu? Ada apa kat sana tu?"
Dia menjawab "Hari ni kan hari penamaan calon .... bla bla bla (dia terus membebel marahkan saya)".

Hahahaha.. Sorry la bro. Serius lupa yang hari ni hari penamaan calon kat Merlimau pasal ada PRK. Bukan tak tau langsung. Tau... Tapi tak berapa nak ambil tau.

Kenapa saya tak ambil tau?

1) Sebab bukan di kawasan saya.
2) Dah tentu saya tak layak mengundi
3) Saya bukan jenis YES BOSS.

2 sebab di atas clear. Tapi mesti ada yang tertanya-tanya sebab yang ke-3.

Ada kawan bagitau nak jadi orang politik kena ada sikap YES BOSS..
Maka akan kekal lama dalam politik dan boleh dapat jawatan yang besar.
Bagi saya, jika pemimpin diatas saya buat silap dan perlu teguran takkan saya nak kata YES.
Tapi inilah senario politik di Malaysia. Tak kira parti apa pun, pengikut fanatik parti politik A atau B
yang saya nampak dari mata kasar saya akan sentiasa berkata YES pada pemimpin atasan mereka tak kira benda itu salah ataupun betul. Kalau betul memang patut la kita kata YES. Tapi kalau dah salah pun kata YES, memang bermasalah la bagi saya.

Jadi, adalah lebih baik saya tumpukan diri saya untuk jaga hubungan saya dengan Allah, dengan ahli keluarga saya, dengan masyarakat di sekeliling saya dan tumpukan perhatian pada kerja yang saya lakukan. Mengharapkan kerja pada orang politik pun memang takkan kemana kerana rezeki bukan ditangan mereka.
Ada juga rakan yang berpesan, berkawan dengan orang politik ni kena hati-hati. Kalau boleh jangan percaya sangat, sebab pagi dia kata A, petang dia akan kata B.

Dan yang paling mendukacitakan tu, bila lihat seorang kawan yang terkena.
Kehulur kehilir mengikut orang politik. Modal usah cakaplah. Masa lagi. Hasilnya? Nak tulis panjang-panjang pun tak guna. Jadi itulah sebabnya kenapa saya tidak mahu berpolitik. Yang saya tahu, saya akan jadi warganegara yang bertanggungjawab dengan tunaikan kewajipan saya masa mengundi nanti. Siapa yang saya akan undi? Rahsia.....

3 ulasan:

  1. assalamualikum

    setuju sangat

    BalasPadam
  2. setuju sangt PAKLONG..dieorang tak yakin pade rezeki yang DATANG DARI ALLAH......nak jadi orang yng sentiase ikut BUNTUT pemimpin yang melakukan kesilpan......pelik2...

    BalasPadam
  3. Salam Sdar Azwan,

    pendapat masing - masing, kan...

    BalasPadam

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...