Selasa, Mac 10, 2009

Jalan jalan di Putrajaya

Salam...

Tajuk diatas macam la aku baru first time ke Putrajaya. Sebenarnya rumah aku dengan Putrajaya ni betul2 sempadan. Cuma nak cerita la kat sini tentang Putrajaya yang aku rasa masih ramai yang agak keliru dengan sistem lampu isyaratnya..

Yang bagusnya... Di Putrajaya.. ada sistem utk membolehkan kita belok ke kiri jika tiada kenderaan walaupun traffic light tgh merah. Ramai lagi yg tak paham @ tak reti baca kot. Bila traffic light bertukar ke hijau pandai lak dia belok kekiri. Ingatkan nak terus.. Angin je dibuatnya... Kalau ada kenderaan lain yg lalu takpe la. Ni terang2 clear. Bila tak disuruh langgar lampu merah bukan main pandai lagi. Ni dah disuruh buat2 tak reti pulak. Jadi, sahabat2 sekelian.. jika masuk ke Putrajaya dan nampak sigboard yg bertulis "BELOK KE KIRI JIKA TIADA KENDERAAN" (lebih kurang) maka, jalanlah jika tiada kenderaan dan selamat.

Yang tak bagusnya.. Di Putrajaya.. Sistem traffic light takde sistem sensor (mungkin ada). Tapi kebanyakkannya takde. Naik jenuh menunggu. Dah la kereta kat Putrajaya tu boleh dikira nak2 lagi kalau hari Sabtu & Ahad. Yang penuh kat Alamanda je. Traffic light depan kampung aku..diulangi KAMPUNG aku pun ada sensor.. Jika kita sampai dan tiada kenderaan lain yg menunggu automatik dia terus hijau. Takde nak tunggu lama-lama. Masa itu emas beb... Lagi satu aku nak komplen pasal kenapa lah kat parking sebelah atas di Taman Warisan takde lampu. Gelap gelita kat situ. Aku mmg biasa parking kat situ sbb dekat dan takyah nak naik2 tangga. Dan kebiasaanya jugak lah banyak kereta idup enjinnya. Korang paham2 sendiri sudahlah.. Kepada yang berwajib harap dipertingkatkan lagi apa yg ada dan takde kat Putrajaya ni. Jangan esok orang dari pedalaman sampai Putrajaya boleh digelakkan dengan sistem yg ada kat Putrajaya ni sudahlah... Byk lagi masalah2 lain.. Mungkin yg tinggal kat Putrajaya boleh sambung kot..

3 ulasan:

  1. Saya ni selalu la ulang alik ke Putrajaya naik moto. Masalah yang selalu saya hadapi ialah jalan disekitar Putrajaya tu banyak yang berlobang dan x rata. Memang kalau saya terjatuh je akibat langgar lobang atau jalan x rata tu memang saya saman la sesiapa yg patut kena saman.

    BalasPadam
  2. Salam,
    Maya bangga dgn kewujudan Putrajaya tapi terkilan dgn penyelenggaraan yang kurang efektif selepas beberapa tahun. Jika nak komplen banyak cuma Maya nak sentuh pasal spesis2 pokok yg rare kat Taman Botanikal tak berjaga dan keadaan keseluruhan Taman tak bermaya, amat mengecewakan bila Maya bawak teman2 dari luarnegara berkunjung kesitu.

    BalasPadam
  3. Yayasan Kebajikan & Perkhidmatan Perubatan Malaysia (YKPPM)/Laman Web: www.ykppm.org.

    Assalammualaikum wrt.wbt.

    Maafkan kami sekiranya email ini menggangu ketenteraman tuan/puan. Kami lakukan ini demi kebajikan dan kesejahteraan anak-anak yatim dan golongan Asnaf Zakat di Rumah Amal di bawah naungan YKPPM. Kami telah mendapatkan alamat email tuan/puan melalui carian internet dan seterusnya menghantar email merayu sumbangan dari tuan/puan yang budiman.


    UNTUK KETERANGAN LANJUT SILA LAYARI: www.rumahamal.org

    Sumbangan Tuan/puan ke salah satu akaun Maybank berikut:
    (a) Rumah Kasih Harmoni : 5121- 8313- 4032 (Tersedia Kemudahan Online)
    (b) Rumah Siraman Kasih : 5626 -1210 -4020
    (c) YKPPM : 5647 -9910- 3658

    Setiap sumbangan melebihi RM500.00 akan diberikan resit pengecualian cukai pendapatan (atas permintaan) : Ruj: LHDN. 01/35/42/51/179-6.5132

    Sukacita sekitanya tuan/puan dapat kemukakan butir-butir berikut setelah tuan/puan membuat sumbangan:
    (1) Nama (2) Alamat (3)No telephone dan (4) Email

    Sila forwardkan e-mail ini kepada semua kawan dan kenalan anda kerana ianya juga di anggap membantu dan di kira sebagai sedekah.

    Sekian, wassalam.

    Yang berusaha,

    SUMAYYAH PFORDTEN
    Emal: sumayyah@rumahamal.org
    Sukarealawan YKPPM, RKH & RSK
    HP: 0136968546


    Sumbangan berupa barangan / makanan bolehlah dihantar terus ke wisma atau hubungi terus wakil kami seperti di bawah:

    Lembah Kelang : Ust. Zahari – 013-3303430
    Semenyih & Beranang : Usth. Zaiton - 019-2645313
    Kajang dan Bangi: En. Ku. Hafiz - 012-4374379
    Putrajaya & Puchong : Usth. Nafisah: 019-2985228
    Petaling Jaya : En. Zuki – 012-7697457 / 03-78038426
    Sentol & Gombak: Pn. Fida – 013-5133139


    DAPATKAN NOVEL BERILUSTRASI DALAM BENTUK PDF.
    Download di : http://www.rumahamal.org/novel.pdf

    BalasPadam

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...