Selasa, Disember 09, 2008

Salam AidilAdha 1429H



Salam...

Memula sekali tak terlambat rasanya nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya AidilAdha buat semua pengunjung blog ini dan semua rakan2 yang mengenali.

Kalau nak ikutkan raya haji ni lebih besar dan perlu dihayati lebih mendalam lagi oleh seluruh Umat Islam. Alasannya simple je. Raya puasa takbir habis lepas solat raya. Raya haji takbir hingga hari keempat selepas asar. Puasa pun diharamkan utk 4 hari tersebut. Mungkin suasana nak menyambut raya takde kot. Yelah pasal raya puasa kita bermuhajah menahan nafsu dengan sebulan berpuasa. Raya korban ni tup2 je raya. Takyah citer org la, saya sendiri hari Sabtu tu sempat ke PD bawak anak2 berjalan duk satu malam kat sana. Kebetulan terjumpa lak Ustazah Siti Norbayah kat sana gak malam Ahad tu. Kalau raya puasa, lagi 3-4 hari nak raya semua dah sibuk nak balik kampung la, buat kuih raya la, pasang langsir dan sebagainya.

Berbalik kepada cerita raya korban ni, pada tahun ni masjid kampung aku telah menumbangkan 9 ekor lembu dan 2 ekor kambing. Aku seperti tahun2 sebelum diletakkan sebagai Ketua Pengagihan. Cuma beza tahun ni dengan tahun2 lepas, dari awal pagi sampai ke petang hujan. Jadi tahun ni pengorbanan utk melakukan ibadah korban digandakan dengan melakukannya didalam hujan. Memang agak terharu melihat orang ramai sama-sama bergotong-royong membantu melaksanakan ibadah korban ni walaupun dalam hujan. Ucapan tahniah dan terima kasih buat mereka. Kehadiran pemain2 import (Bangla & Indon) banyak membantu. Alhamdulillah, lagi 15 minit nak masuk zohor semua urusan selesai. Selepas solat zohor jamuan disediakan di masjid. Gambar-gambar turut sempat dirakamkan dan bolehlah dilihat di Cerita Bergambar. Apa pun aku sangat tertarik pada kata seorang ustaz yang mana katanya "Pengorbanan yang terbaik dan tertinggi sekali ialah berkorban diri, harta dan masa dengan bermujahadah di jalan Allah SWT"..

Wallahhua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...