Ahad, April 17, 2011

Bogel dan Jemur

Assalamualaikum WBT,

Wah... Tajuk pagi-pagi Ahad tak ingat. Tapi itulah yang berlaku sebentar tadi. Bila tengok Aliff ada saki baki kuning yang masih ada dimukanya, dan matahari pagi ini keluar dengan cantik, saya tak melepaskan kesempatan untuk membogelkan Aliff dan sama-sama berjemur dengannya dibawah pancaran matahari terbit dihalaman rumah.

Aliff Safiuddin yang menurut doktor pakar ada prolong jaundice dan akan beransur-ansur hilang dengan sendirinya. Walaupun begitu berjemur pada waktu pagi adalah satu perkara yang baik kerana pancaran cahaya matahari diwaktu pagi boleh membekalkan vitamin D.

Apa itu Vitamin D dan apa pula kebaikannya? Jom kita tengok disini.

4 ulasan:

  1. Salam, bolehkah kita bertukar tukar bloglist?

    Thanks,

    6 Bom Tangan di temui di Brickfields

    BalasPadam
  2. Salam..

    boleh cuba ubat cina.. Ustaz Love pun tak pasti apa namanya.. tapi kalau pergi kedai ubat cina, bgtau nak akar kayu untuk mandikan anak yg kena penyakit kuning..

    Anak sulung Ustaz Love pun kena jaundice (13 hari kat NICU).. balik je, terus mandikan dgn ubat cina tu.. dalam 2 3 hari, mata kuning tu dah hilang, jadi putih berseri :D

    BalasPadam
  3. Assalamu'alaikum..

    kalau boleh, jangan dedahkan terlalu lama dan direct kepada matahari kerana sinaran UV yang membahayakan bayi.

    Selain tu boleh cuba serbuk mutiara yang dijual di kedai-kedai ubat cina, dicampurkan dengan air dan diberi minum kepada baby satu camca kecil.

    Boleh juga diberi minum jus sengkuang cina setiap hari kepada baby serta banyakkan menyusu ibu supaya baby akan selalu kencing dan berak.

    Cuma sebagai peringatan yang selalu diingatkan oleh kawan-kawan saya di Hospital.. berhati-hati ketika menjemur baby kerana sinaran UV matahari sangat bahaya..

    Sekadar pendapat peribadi saya...

    BalasPadam

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...