Selasa, Februari 08, 2011

GOLF untuk Golongan Orang Lemah Fikiran?


Salam...

Bila orang bercerita tentang golf je mula la kita terbayang... Wahhh.. ini permainan orang-orang kaya. Satu sukan bagi bos-bos, orang yang sudah pencen atau sudah menghampiri usia nak pencen, usahawan-usahawan berjaya, tokey-tokey, dan yg bersamaan dengannya lah.

Jika anda tidak pernah langsung memegang kayu golf baik iron, wood ataupun driver baik anda diam-diam je. Bak mai golfer yang tak berapa terer ni bercerita pasal GOLF.

Siapa kata sukan golf ni untuk orang kaya-kaya je?
Mari kita buat kira-kira dulu. Kalau kita main di padang golf UPM untuk hari biasa jika cukup 4 orang pemain (satu flight), bagi permainan 18 lubang seorang hanya perlu bayar RM55.00 sahaja. Kalau di Bukit Unggul pula bagi hari Isnin dan Selasa untuk 18 lubang hanya perlu bayar RM58.00 sahaja. Biasanya 18 lubang untuk golfer2 yang baru ni boleh habis dalam masa 5 jam paling lama la tu. Biasa saya hanya buat 3 jam setengah ke 4 jam. Itu pun bergantung pada keadaan padang yg tak jem. Jangan ingat jalanraya je jem. Dalam padang golf pun jem tau. Kenapa jem? Sebab semua orang mampu untuk bermain golf. 4 jam ke 5 jam permaian golf tu boleh kita main hampir 20 games permainan bowling yang bersamaan RM100.00 bagi yang caj RM5.00 utk 1 games. Walhal bowling semua orang boleh main. Tak kira bos ke, kuli ke, pencacai ke. Jadi tanggapan mengatakan golf untuk orang-orang kaya je adalah silap sama sekali. Sebab saya tak kaya pun. Tapi mampu untuk bermain golf.

Kita balik ke tajuk asal. GOLF untuk Golongan Orang Lemah Fikiran?.
Kah kah kah dan kah.
Pepatah orang putih ada sebut, dont judge a book by it cover.
Tak kenal maka tak cinta. Jadi jangan buat anggapan melulu.
Memang la nampak apa la sangat main golf ni. Bola kecik pegi pukul jauh2 nak masukkan dalam lubang yang kecik.
Itulah permainan.

Melalui sukan golf, pemainnya akan dilatih dengan sifat sabar, sentiasa fokus, pandai mengawal tekanan, bagaimana untuk mengatur strategi, berfikiran terbuka dan yakin pada diri sendiri. Jadi, tang mana yang lemahnya. Jangan cakap senang. Kalau yang tak pernah pegang kayu golf tu saya berani cabarlah, kalau boleh terbangkan bola golf keudara, takyah jauh-jauh la, baru boleh anda kata senang atau susah.

Saya sendiri, sebelum masuk ke padang golf berlatih hampir setahun di driving range.
Setelah betul-betul yakin, dan telah menguasai kesemua iron, wood dan driver, maka barulah saya bermain di padang. Tetapi latihan di driving range tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja. Kita bukan pro. Pemain pro seperti Tiger Woods pun kerap menghabiskan masanya di driving range berjam-jam lamanya utk berlatih. Nak main di driving range ni pun bukannya mahal sangat. 100 biji bola paling mahal pun kena bayar RM10.00.

Bukan nak promote anda semua untuk bermain golf. Tapi nak betulkan persepsi sesetengah orang yang tak tau tentang sukan golf ni. Sebab itulah sukan golf menawarkan antara hadiah yang termahal. Seorang pemain pro mampu bergelar seorang jutawan dengan hanya bermain golf. Sebab sukan golf memerlukan kita SABAR, FOKUS, sentiasa BERTENANG, pandai mengatur STRATEGI, berfikiran TAJAM dan YAKIN PADA DIRI SENDIRI. (kalau ada golfer yg baca tolong tambah lagi kat ruangan komen ye).

4 ulasan:

  1. kata org main golf ni mengundang ketagih....tu yg bersyukur sangat suami saya tak kalut nak main golf..ahahahaha

    BalasPadam
  2. den baru men golf 6 bulan...
    baru turun padang 2 kali kat pulau carey (sbb tak ramai orang).
    tapi kalau tak pandai menyerap tekanan. memang handau ke laut lah bola nye.

    BalasPadam
  3. tak minat...tak minat....
    Saya tak anggap sukan golf ni macam tu,tp persepsi sy ialah sukan ni utk org2 kaya,sbb peralatan nak main tu yg mahal.betul kan...

    BalasPadam
  4. Saya main golf kat rumah saje. Main pakai Nintendo Wii.

    Mencabar jugak...

    BalasPadam

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...