Isnin, November 02, 2009

Keluargaku yang tercinta

Salam...

Lamanya tak menulis disini. Kesibukan yg agak melampau hingga kadangkala isteri pun naik merajuk dibuatnya. Masakan tidak. Siang malam dok kerja. Tapi apakan daya. Tanggungjawab harus dilaksanakan demi untuk mencari rezeki bagi menyara keluarga.

Tak tau apa nak cerita. Cuma kebelakangan ini agak rajin berFacebook. Asal bukak laptop je bukak FB dulu, asal ada free wifi je surf FB dulu melalui HP. Macam addict la pulak. Ada pulak game yg menarik perhatian aku utk tak boleh kalau tak bukak FB dalam masa 24 jam.. Huhuhuhu.. Sebenarnya agak menyedihkan. Sebab, ketagih pada FB dah melebihi dari ketagih nak berzikrullah.. Semoga Allah ampunkan dosa aku.

Walaubagaimana sibuk pun urusan kerja aku pada waktu ini, aku masih lagi meletakkan agama dan keluarga diatas. Agama no.1 dan keluarga no.2. Baru la dtg hal kerja ditempat ke-3.

Nurin Nadhirah pada ketika ini sedang berperang menghadapi exam akhir tahun bagi darjah 1 dan baru sahaja selesai dgn exam di sekolah agama. Aku tak meletakkan harapan yang terlalu tinggi walaupun dihati kecil ingin dia dpt no.1 utk penggal akhir ni. Paling tidak pun biarlah peratusannya menaik dari exam dan ujian yg lepas. Disekolah agama pula harap kekalkan dengan rankingnya ketika ini dan peratusannya menaik.

Zulaikha pula baru selesai sukan disekolah tadikanya. Baru aku sedar yg anak aku no.2 ni ada talent jadi pemimpin. Dia mengetuai rakan2nya disekolah tadika utk nyanyian lagu patriotik dan bacaan ikrar. Sebelum ni mmg tak tau langsung. Sebab dia ni agak low profile berbeza dgn kakaknya. Zulaikha juga akan menghadapi final examnya disekolah tadika bermula Rabu ini. Alhamdulillah, check up Zulaikha dengan pakar urologi di HKL last week positif.

Maisarah pula sangat excited nak mula bersekolah tadika pada tahun depan. Sejak mamanya menghantar borang ke sekolah tadika, dia dah mula nak bahasakan dirinya dengan panggilan kakak pada adiknya. Kalau tak masih tak ubah dengan panggilan anja. Tapi dengan botol susunya masih tak bole lepas. Bila dilarang pandai dia menjawap "Ayah.. dekat sekolah kita minum apa yang cikgu bagi. Tapi dekat rumah baru la kita minum susu"... Hmm, mmg kalau nak berlawan cakap dengan Maisarah buat kita akan tergelak sendiri. Sangat alert kalau tgk kipas atau tv terpasang tanpa ada org. Mmg dia marah.. MEMBAZIR..katanya. Budak 3 tahun pun tau membazir. Siap la mamanya kena leter kalau tak tutup kipas.

Safiyyah dah 6 bulan. Tapi still comel macam aku kecik2. Berat pada hari ni (masa gi check up kat klinik) baru 5.9kg. Baby lain yg sebaya dgnnya dah ada yg cecah 8 kg. Takpelah. Yg paling penting kesihatannya baik.

Isteriku pula makin sibuk dengan urusan sehariannya. Dari jam 5.30 pagi hingga jam 10.00 malam (kadang2 lebih) buat kerja dirumah. Satu pengorbanan yg buat aku sangat2 bersyukur mendapat isteri aku ni, ialah dia sanggup menjaga dan menguruskan nenek aku yang tinggal bersama kami. Menguruskan makan pakainya, mandinya, dan yg buat aku sangat2 terharu ialah sanggup menguruskan kencing berak nenek aku. Hingga aku kadang2 terfikir dan hati kecil aku berkata, alangkah bodohnya aku kalau cuba2 nak cari yang lain. Kerana bagi aku isteriku Ruzlifah Binti Sahit, hanya satu je kat dunia ni dan tiada satu pun yg layak utk menggantikannya. Abang sayang ayang dan berdoa agar Allah SWT satukan kita dialam akhirat didalam syurga Allah SWT.

3 ulasan:

  1. terharunya bila membaca betapa saudara menghargai dan sayang pada isteri. Mmg kalau isteri dah banyak berkorban jgn buang keren cari yg lain wpun sunnah mengatakan lelaki bisa kahwin lebih satu. tanggung jawap itu susah. tak adil nanti diakhirat sebelah bahu jadi senget pula. hargailah dan sayangi isteri anda hingga akhir hayat

    BalasPadam
  2. Salam

    Memang tak ada sebab nak cari yang lain. Hargai lah apa yang ada dan beri lah kasih sayang yang ikhlas insyallah anda pasti bahagia.

    BalasPadam
  3. sy seronok tengok cerita dTV3 jumaat lepas, pasal polygami. Wbgm isteri redho tapi perasaan wanita gak bisa diabaikan.

    BalasPadam

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...