Ahad, September 13, 2009

Bila nak menjelangnya hari raya

Salam...

Alhamdulillah, hari ini kita berada di 10 akhir Ramadhan bagi tahun ini dan lebih kurang seminggu sahaja lagi seluruh umat Islam seluruh dunia akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Tak keterlaluan kalau saya katakan mode raya telah ON. Ini dapat dibuktikan dengan seluruh shopping2 kompleks di Malaysia pada ketika ini penuh. Ibu-ibu sibuk membuat kuih didapur. Masjid-masjid sudah mulai lengang. Di pasar Ramadhan mereka yang berniaga barang makanan basah telah menukar kepada berniaga kuih2 raya. Dan ketinggalan kaum2 bapa mula mengemas persekitaran rumah, ada yang mengecat dan juga ada yang sibuk memasang pelita. Radio-radio pula mula memainkan lagu-lagu raya yang mana pada ketika inilah yang seronok untuk didengar. Itulah suasana yang lazimnya bagi kita masyarakat di Malaysia ni.

Lebih kurang 4-5 hari lagi menjelang hari raya, banyak berita-berita di media massa dan cetak mula mengeluarkan berita2 ttg kemalangan jalanraya yang diberitakan meningkat dengan tinggi sewaktu menjelang setiap musim perayaan. Ada sahaja berita tentang kematian akibat kemalangan di jalanraya yang dipaparkan. Ini adalah satu perkara yang menjadi kelaziman dan pelbagai langkah telah diambil untuk mencegah perkara tersebut daripada berlaku. Akan tetapi, apa juga langkah yang diambil, ianya masih juga terus berlaku.

Secara peribadi saya berpendapat apa yang berlaku adalah sikap pemandu itu sendiri. Sikap terburu-buru dan lalai dijalanraya adalah faktor yang menyumbang kepada perkara ini. Ini adalah sesuatu yang sangat dikesali kerana sikap lemah lembut rakyat Malaysia ini secara tiba-tiba berubah apabila memegang stereng. Pada pemerhatian saya sepanjang hampir 2 minggu mengawasi kerja diwaktu malam di lebuhraya persekutuan, kegagalan pemandu mematuhi had laju yang ditetapkan adalah sesuatu yang mendukacitakan. 1 papan tanda, 8 kon dan 6 lampu blinker telah menjadi mangsa mereka2 yang gemar memecut dilebuhraya tanpa menghiraukan had laju yang ditetapkan. Bila had laju gagal dipatuhi, maka apa yang ada dihadapan memang tak sempat lagi nak elak dah. Jadi kesimpulannya, patuhi setiap papan tanda yang ada dijalanraya. Kalau dah letak 80 bawak la 80. Insya Allah selamat. Tapi kalau dah ajal, tiada siapa boleh menghalang. Bawak la secermat mana pun, orang lain pula yg langgar kita. Kita masih boleh lagi mengelakkan diri dari menjadi penyebab orang lain yang tidak bersalah mendapat kecelakaan dengan sentiasa mematuhi undang-undang dijalanraya.

Namun, dengan baki Ramadhan yang ada, marilah kita sama-sama menghayati erti sebenar Ramadhan. Janganlah kita terlalu sibuk membuat persiapan untuk berhari raya dengan 10akhir Ramadhan ini berlalu tanpa kita rebut apa yang ada didalamnya. Quran yang kita baca, adakah mampu untuk kita khatamkan sebelum berakhirnya Ramadhan pada tahun ini? Begitu juga dengan amalan2 lain serta puasa kita adakah kita sudah berpuas hati setakat ini? Semoga dengan berakhirnya Ramadhan pada tahun ini akan menjadikan kita umat yang lebih baik daripada sebelum Ramadhan dan hari-hari yang telah lepas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...