Jumaat, Februari 06, 2009

Cintailah Sunnah Baginda Rasulullah SAW

Salam..

Malam tadi sebelum ambik wudhuk dimasjid sempat berseloroh dengan seorang Pakistan yg dah lama menetap kat kampung aku ni. Aku tanya dia "Bila nak kahwin?". Dia cakap "Tak mau kahwin la bang. Susah. Ada anak macam u, macam2 nak fikir". Aku cakap lagi kat dia "Kahwin ni sunnah Nabi. Cinta sunnah Nabi, kena buat apa yang Nabi buat". Dia cakap "Sembahyang, tilawah quran pun sunnah. Cukuplah." Aku cakap kat dia "U makan nasi saja takde lauk cukup ke? Tak cukupkan. Mesti ada lauk, kena letak garam, ada sayur baru la sedap". Dia cakap "Betul la bang. Nanti kalau abang boleh cari utk saya satu saya kahwin la". Hehehehe

Hasil perbualan ringkas tu, aku terfikir betapa pentingnya untuk kita mencintai dan mengamalkan seluruh Sunnah Rasulullah SAW. Kadang-kadang orang boleh pertikaikan sunnah Nabi ni. Siap boleh mengejek lagi. Depan aku memang aku tak dengar la. Kalau aku dengar mmg saja je makan pelempang aku. Sebagai orang awam dan sememangnya tak mampu nak amalkan keseluruhan Sunnah Baginda, apa yang penting adalah kita cinta dan suka pada sunnah Baginda. Kita yang tak mampu buat jangan kita perlekehkan. Kita patut bangga dengan orang yang dapat amal keseluruhan sunnah dan kita kena ada niat untuk amalkan benda yang sama. Contoh yang selalu kita dengar orang bercakap tentang orang yang memakai jubah / kurta. "Ala.. Nak tunjuk alim la tu. Perangai pun lebih kurang aku je. Tah2 lagi teruk". Dah la mengata, pastu macam mempelekeh orang yg cinta kepada sunnah. Jadi saya menyeru kepada diri saya dan anda semua sama-sama kita pasang niat untuk jadikan sunnah Nabi sebagai cara hidup kita. Berdikit-dikitlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...