Sabtu, September 13, 2008

Waktu Paling Sesuai Untuk Bersahur

Bilakah waktu yang paling sesuai untuk bersahur? Dalam masyarakat kita ni bermacam-macam ragam dan kerenah orang bersahur. Ada yang bersahur selepas moreh di masjid / surau, ada yang sebelum masuk waktu tidur, ada yang seawal jam 3 pagi dan ada yang lagi setengah jam nak subuh. Jadi untuk menyelesaikan masalah ini Ulama’ telah membahagikan malam lepada 6 bahagian. Dan waktu yang paling afdhal yang mana akan mendatangkan keberkatan seperti yang disebutkan didalam beberapa hadith Nabi SAW hádala waktu yang terakhir dalam 6 bahagian tadi. Contohnya : malam ada 11jam 30 minit. Ini bermakna waktu 1/6 yang terakhir adalah 1 jam setengah sebelum masuk waktu Subuh. (Permulaan malam adalah maghrib dan akhir malam adalah waktu Subuh).

Perkara ini telah ditegaskan oleh melalui amalan yang dibuat oleh Rasullullah SAW seperti yang dinyatakan oleh sahabat Baginda iaitu Zaid bin Thabit pernah berkata: “Kami pernah bersahur bersama nabi, kemudian kami bangun untuk melakukan solat (Subuh).
Zaid ditanya : “Berapa lama masa antara kedua-duanya (yakni antara makan sahur dan solat Subuh)?” Berkata Zaid: “Sekadar membaca 50 ayat al-Quran.” (Hadis riwayat Bukhari)

Ini dikuatkan lagi dengan sebuah hadith dari Rasullullah SAW yang bermaksud : “Sentiasa umatku dalam kebaikan selama mereka mahu bersegera berbuka puasanya dan mengakhirkan makan sahurnya.” (Riwayat Imam Ahmad)

Amalan bangun untuk bersahur membezakan antara puasa orang Islam dengan puasa orang Yahudi dan Nasrani. Perkara ini telah dinyatkan dengan jelas di dalam sebuah hadith Rasulullah SAW “Perbezaan di antara puasa kami dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) ialah adanya makan sahur.” (Riwayat Imam Muslim)

Kelebihan lain apabila kita melewatkan waktu untuk bersahur ialah secara tak langsung kita dapat menjaga solat subuh kita secara berjemaah di masjid / surau. Kebanyakkan mereka yang bangun awal untuk bersahur pasti akan tidur balik dikhuatiri waktu solat subuh hampir dengan waktu terbit matahari. Kelebihan bagi orang yang menunaikan solat subuh secara berjemaah telah disebutkan di dalam sebuah hadith.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh.” (Hadis riwayat Muslim).
Semoga kita sama-sama dapat amal dan sampaikan pada orang lain…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda mungkin tidak akan disiarkan kerana blog ini telah berpindah di http://azwandengkil.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...